دانستني هاي عجیب طوطیسانان

ممکن است فکر کنید که طوطی را می‌شناسید، اما واقعاً اینگونه است؟ طوطی همراهان پردار بیش از آنچه که فکر کنید چیزهای جالبی دارند.

برخی از ویژگی‌های خاص طوطی
در کنار پرها و بال‌های آنها، ویژگی اصلی یک طوطی منقار آن است.طوطی‌ها در استفاده از منقارشان بسیار ماهر هستند و منقار برای آنها تقریباً مثل دست می‌ماند.

آنها از منقارشان برای بالا رفتن، نگهداشتن وسایل، دستکاری چیزها و البته برای خوردن استفاده می‌کنند.منقار طوطی بطور مداوم رشد می‌کند و اگر

دانستني هاي جالب و عجیب طوطیسانان
 

رژیم غذایی و محل زندگی طوطی به افتادن منقار کمکی نکند برای جلوگیری از رشد بیش از حد آن باید منقار را کوتاه کرد.

عمر طوطی‌ها طوطی نسبت به گونه‌های دیگر حیوانات خانگی عمرطولانی‌تر دارد.پرندگان کوچک مثل مرغ عشق و طوطی برزیلی تا 6 سالگی مسن حساب نمی‌شوند و عروس هلندی تا 12 سالگی در دسته‌ی پرندگان مسن قرار نمی‌گیرد و پرندگان بزرگتر مثل طوطی آمازون، ماکائو، کاکلی و کاسکو تا 30 سالگی هم در این دسته قرار نمی‌گیرند.تمام طوطیان با هر اندازه‌ای سالیان طولانی را در دوران مسنی زندگی می‌کنند. این بدان معناست که اگر طوطی را به خانواده‌ی خود اضافه می‌کنید این کار تعهدی برای سالیان درازی خواهد بود.

تخمگذاری طوطی
طوطی نوعی پرنده است و چه طوطی نر در آنجا حضور داشته باشد چه نداشته باشد طوطی ماده می‌تواند تخم بگذارد، اما درصورت بارور نشدن تخم‌ها، آنها نمی‌شکنند.فصل و محیط دو عاملی هستند که روی جفت گیری تاثیر گذارند. با دامپزشک پرنده‌ی خود مشورت کنید تا اطلاعات لازم برای تخمگذاری گونه‌ی طوطی‌تان را به شما بدهد.

سلامتی طوطی
چینه دان پرنده یک کیسه‌ی ذخیره‌ی موقت است که

دانستني هاي جالب و عجیب طوطیسانان
 

در امتداد مری بین دهان و روده‌ی بزرگ قرار گرفته است چینه دان برای پرنده مفید است اما آنها را در معرض خطر بیماری‌های مربوط به چینه‌دان و یا گیر افتادن غذا در آن هم قرار می‌دهد. پرندگان پر دارند و پر هم ریزش دارد. این به این معناست که پرهای جدید باید جایگزین پرهای ریخته شده بشوند. این جاست که پرهای خونی وارد می‌شوند. پرهای خونی پرهایی هستند که بطور فعال رشد می‌کنند. آنها کوتاهتر از پرهای بالغ هستند و ساقه‌ی مرکزی نرمتری دارند که اغلب پایه رنگ مایل به قرمز، آبی یا سیاه دارد بجای اینکه سفید باشد. اگر یک پر در حال رشد بریده شود یا خم شود می‌تواند از آنجا خون بیاید.

بعضی مواقع، اگر پرنده‌ای بیفتد یا تکان‌های سختی داخل قفس بخورد، پرهای خونی ممکن است بشکنند. در این مواقع، باید پر را از ریشه‌اش بیرون بکشید تا خونش بند بیاید. از دامپزشک پرنده‌ی خود بپرسید اگر پرنده‌ای دچار شکستگی در پر خونی شد باید چکار کنید. چیدن پرهای بال باید با دقت زیادی انجام شود هیچ گاه یک پر خونی را نچینید. بهترین کار این است که پرهای دو طرف پر خونی را نیز رها کنید زیرا که به محافظت از آن کمک می‌کنند. طوطیان پاهایی زیگو داکتیل دارند. این پاها به آنها اجازه می‌دهد تا چیزها را بگیرند یا بالا بروند.

نشیمنگاه‌های پرنده برای سلامت پای طوطی بسیار مهم است. نشیمنگاه‌های بسیاری را داخل و بیرون از قفس پرنده مهیا کنید این نشیمنگاه‌ها باید قطر و جنس مناسبی برای ارتقای سلامت پاها داشته باشند. همچنین باید مداوم ناخن‌ها را کوتاه کنید. کوتاه کردن منظم ناخن‌ها از زخم شدن دستان شما در زمانی که طوطی را گرفته‌اید، جل

دانستني هاي جالب و عجیب طوطیسانان
 

وگیری می‌کند. دامپزشک پرنده‌تان یا یک متخصص پرندگان می‌تواند کوتاهی ناخن‌ها را انجام دهد یا به شما نشان دهد که چطور این کار را بکنید.

ویژگی پرهای طوطی
بالای دم بسیاری از طوطیان غده‌ای نرم وجود دارد که به غده‌ی پر آرایی معروف است. این غده ترشحاتی را تولید می‌کند که طوطیان از آن برای تمیز کردن و آراستن خود استفاده می‌کنند. این ترشح واکنشی نسبت به نور خورشید یا تمام طیف‌های نوری برای تولید ویتامین د3 است که طوطیان در طول تمیز کردن و آراستن خود از آن استفاده می‌کنند. ویتامین د3 برای سلامتی طوطی مهم است. برخی از افراد معتقدند که این ترشحات به پرنده کمک می‌کند تا با دیگر جنسیت‌های پرندگان دیگر متفاوت باشد.

پرندگان می‌توانند با مالیدن روغن غده‌ی پر آرایی روی پرهایشان، آن را ضد آب کنند. به همین خاطر است که بعضی مواقع می‌بینید پرندگان سرشان را روی دمشان می‌مالند و بعد سرشان را روی پرهایشان می‌کشند. آمازون و ماکائو از گروه بی‌دندان منقارها هستند که غده‌ی پرآرایی ندارند.

چشم‌های طوطی
چشم‌های طوطی در دو طرف سرش قرار گرفته‌اند که وسعت دید بیشتری به آنها می‌دهد و همچنین باعث به وجود آمدن یک نقطه‌ی کور دقیقاً در مقابل منقارشان می‌شود.

همچنین فقط یک چشم می‌تواند روی یک چیزی تمرکز کند. طوطیان خودشان می‌توانند مردمک چشمشان را منقبض کنند در صورتی که مردمک چشم ما یا دیگر پستانداران بصورت خودکار با تابش نورهای مختلف تنگ و منقبض یا گشاد می‌شود. انقباض مردمک چشمان طوطی نشان دهنده‌ی حالت اوست. انقباض مردمک بطور سریع معمولاً نشان دهنده‌ی هیجان است.

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه