اسهال در طوطی سانان

سلام خدمت همه شما عزیزان و کاربران سایت دايركتوري قلمروحيوانات امروز با شما هستیم تا راجب یک بیماری مهم در پرندگان زینتی صحبت کنیم . بیماری اسهال طوطی که در واقع از بیماری های رایج و مهلک در پرندگان است را به با دلایل به شما توصیح خواهید داد و راه های درمان اسهال پرنده به همراه دارو های این بررسی خواهیم کرد.تشخیص اسهال طوطی کمی مشگل است چون در پرندگان زینتی ادراو و مدفوع باهم ترکیب شده و دفع میشوند. برای تشخیص این که پرنده شما دچار اسهال شده باید قوام و آبکی بودن مدفوع فعلی پرنده خود را با قبل مقایسه کنید و برای این تشخیص درست لازم است شما ابتدا آگاهی در مورد فضله داشته باشید.

مدفوع:
بخش جامد فضله که به صورت استوانه ای و به رنگ قهوه ای یا سبز تیره میباشد که وضعیت معده و عضلات آن و روده کوچک را نشان میدهد

اورات:
مایع جامد که توسط کلیه ها دفع میشود و معمولا به رنگ سفید تا سفید کرم مانند است که نشان دهنده وضعیت سیستم کبد و کلیه و گردش خون را نشان میدهد.

ادرار:
مایع شفاف مانند است معمولا مقدارش کم میباشد چون در روده بزرگ دوباره جذب میشود و در مواردی مانند استرس افزایش میابد که نشان دهنده کلیه ها و اندام تولید مثل میباشد.

مدفوع سیاه
کولیت روده درگیر بوده از نوع کولی باسیلوز مدفوع سیاه همراه خون مشگلات کبدی با مصرف زیاد آنتی بیوتیک از خانواده This سولفا مید ها یا در ماده ها پارگی رحم در چنین موارد مصرف ۱۰ روز کبد شور پیشنهاد میشود.که در این زمینه کبدشورکلسی کولینا پی محصول شرکت لاتک اسپانیا به صورت تخصصی و بس

مدفوع زرد و سبز نخودی

یار موثر عمل میکند.

مدفوع سبز
درگیری با عفونت باکتری به نام کلامیدوفیلا که یک نوع نسخ کبدی محسوب میشود. مدفوع سبز همراه با اورات قهوه ای نشان از سو تغذیه , مسمومیت و یا بیماری هایی با منشا باکتری دارد که در چنین حالتی مصرف ۳ الی ۵ روز متوالی آنتی بیوتیک هایی مانند تی ان تی , جنتا مایسین , کویکسی و تراپریم و بعد از ان ۳ روز پروبیوتیک و ۳ روز مولتی ویتامین بسیاری تاثیر گزار است.

مدفوع سبز روشن

مدفوع زرد و سبز نخودی
درگیری با عفونت باکتری, نقص مهم در کبد , کبد چرب که درراین حالت مصرف ۱۰ روز متوالی کبد شور توصیه میشود که در این زمینه کبد شور کلسی کولینا p بسیار موثر ایفای نقش میکند.

مدفوع سبز روشن
درگیری پرنده با باکتری استرپتوکوک که معمولا با اب الوده درگیر شده عفونت هایی با منشا باکتیریایی که جهت درمان جنتامایسین تابرنیل اسپانیا پیشنهاد میشود

اورات زرد
اورات سبز بیماری کبدی است که مصرف ۱۰ روز کلسی کولینا P توصیه میشود

ادرار قرمز یا قهوه ای
سالن تكثير قلمروحيواات

ادرار
ادرار قرمز یا قهوه ای امکان حضور خون در ادرار نشانه مسمومیت میمباشد. با استفاده زیاد از رنگ دانه ها و یا آسیب کلیه هاست ادرار بیش از حد مسمومیت با موادی که میزان سودیوم بالا دارند یا عدم رعایت تعادل یا مصرف ذغال اکتیو کویکو پیشنهاد میشود.

حجم زیاد فضله
نشان از مشگلات گوارشی به خصوص روده و عدم جذب مواد غذایی یا مصرف موادی که فیبر بالایی دارند مقدار کم نشان از یبوست و وجود دانه های هضم نشده در فضله نشان از هضم ضعیف مواد که در این حالت مصرف ۳ الی ۵ روزتریکو پلاس همراه با قرص مترامیندازول سپس ۳ روز پروبیوتیک داخل آب و سپس ۳ روز مولتی ویتامین ب کمپلکس نکتون پیشنهاد میشود.

از مهم ترین نشانه هایی که می توان برای بیماری اسهال طوطی بیان کرد دفع مدفوع آبکی در این گونه از پرندگان می باشد . در صورت بروز دفع مدفوع عمل دفع به دفعات زیاد در طول شبانه روز انجام شده و مدفوع حالتی شل و آبکی دارد . و این بدان معنا است که پرنده مقدار زیادی از آب بدن خود را در این شرایط از دست داده و هر چه سریعتر باید اقدامات لازم را برای رفع این مشکل انجام داد .

البته باید با این نکته نیز توجه داشته باشید که اسهال طوطی سانان و یا دیگر پرندگان می تواند به دلایل مختلفی به وجود بیاید . مثلا اگر پرنده شما تازه خریداری شده است و دچار اسهال شده مهم ترین دلیل بروز این مشکل می تواند استرس و تغییر محل زندگی جدید باشد . از دیگر دلایل اسهال طوطی و یا پرندگان زینتی دیگر مثل عروس هلندی و کاسکو می توان حمام کردن پرنده ،سرما خوردگی و یا استفاده زیاد از میوه ها را نام برد .

تشخیص اسهال
در زمان بروز اسهال طوطی سانان اولین اقدامی که انجام می شود باید بررسی علت اسهال پرنده باشد . اگر مشخص شد که علت اسهال پرنده عوامل استرس زا هستند باید سعی شود که آن عوامل حذف شده و محیطی امن و بدون استرس برای طوطی سانان فراهم شود و اگر علت اسهال بیماری بود حتما به دامپزشک مراجعه شود تا اقدامات لازم برای درمان صورت گیرد زیرا از دست دادن آب بدن می تواند خطرات جدی را برای طوطی سانان و پرندگان زینتی به همراه داشته باشد . با رعایت نکات زیر در زمان مشاهده علائم این مشگل را می توانید از پیشرفت و شیوع آن جلوگیری کنید .

طوطی که مبتلا به اسهال شده از سایر طوطی ها و پرندگان جدا کرده و در قفسی جداگانه نگهداری کنید تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود .
طوطی را از نظر سایر علائم مانند پرهای ناحیه مخرج و چشم ها و منقار نیز بررسی کنید اگر علائم ضعف و بی حالی را در پرنده مشاهده کردید هر چه سریع تر به دامپزشک مراجعه کنید .

انواع اسهال

اسهال سفید
اورات گچی که منشا کلیوی دارد و درمان قطعی آن سولفا تابرنیل و یا تراپریم توصیعه میشود. اگر اسهال سفید کش دار مایل به زرد عامل باکتری و منشا روده توصیه به جنتامایسین میشود

اگر فضله پرنده بریده بریده و شنی با بوی بد باشد درگیری با بیماری انگلی است. توصیه میشود آنتی بیوتیکتریکو پلاس همراه با قرص مترامیندازول و یا لوامیزول تابرنیل به مدت ۳ تا ۵ روز متوالی استفاده شود زمانی که فضله بوی شربت آهن میدهد نشان از خون ریزی داخلی پرنده است.

درمان اسهال طوطی
قرار دادن طوطی در محیطی گرم میباشد شرایط دمای مناسب برای نگهداری طوطی مبتلا به اسهال درجه دمای 26/5 درجه سانتی گراد می باشد .
با تهیه و خریداری پروبیوتیک ها ازپت شاپ ها و خوراندن آنها به طوطی می توانید میزان باکتری های دستگاه گوارش را متعادل کرده و باکتری های مفید را جایگزین باکتری های مضر کنید .

در زمان اسهال طوطی استفاده از آنتی بیوتیک تراپریم شرکت ورسلاگا جهت درمان اسهال و محصول سولفا از شرکت تابرنیل بسیار مفید است.
رعایت بهداشت و نظافت محیط نگهداری طوطی می تواند کمک شایانی در جلوگیری از شیوع بیماری داشته باشد . سعی کنید قفس و تمامی لوازم آن از جمله ظروف آب و غذا را هر روز با آب داغ و صابون شسته و ضدعفونی کنید . و همچنین ورقه های کف قفس را مرتب تعویض کنید .
در صورت تجویز دارو توسط دامپزشک حتما به دستورات عمل کرده و تا بهبودی کامل طوطی دارو ها استفاده شود .

نظر

  • اشکان
    1402-03-27 در 6:32 ب.ظ

    عالی

افزودن دیدگاه